Back-up voor Office 365: dit is inbegrepen toch?
Home » Nieuws » Back-up voor Office 365: dit is inbegrepen toch?
Back-up voor Office 365: dit is inbegrepen toch?

Back-up voor Office 365: dit is inbegrepen toch?

23 oktober 2019

Veel bedrijven zijn al gemigreerd naar Office 365: hét nummer één cloud gebaseerde productiviteitspakket met krachtige tools voor communicatie, samenwerking en contentcreatie. Ze maken gebruik van het platform voor hun e-mail en bedrijfsdocumenten. Het is voor velen vandaag de dag simpelweg goedkoper, sneller en handiger dan het hebben van een eigen on-premise server. Maar de meeste van deze bedrijven gaan er onterecht vanuit dat Microsoft hun Office 365 data veilig stelt en zorgt voor back-ups.

Waarom is een back-up voor Office 365 belangrijk?

Microsoft repliceert jouw gegevens van Office 365 om deze data veilig en beschikbaar te houden in geval van hardware storingen en incidenten die een datacenter zouden kunnen beschadigen. Deze gegevens repliceren ze naar datacenters op een andere geografische locatie, zodat als een datacenter niet beschikbaar is, het bedrijf terug kan vallen op een andere locatie. Replicatie zorgt er dus voor dat je gegevens altijd beschikbaar zijn, in welke staat ze zich ook bevinden. Maar als een bestand wordt verwijderd of beschadigd is, wordt die verwijdering of corruptie overal in de cloud gerepliceerd en is er geen manier om die gegevens snel en gemakkelijk terug te krijgen.

Back-up van Microsoft

Microsoft heeft een back-up proces maar dit is voornameljik ingeregeld voor Microsoft zelf om te raadplegen in geval van een calamiteit. Microsoft geeft aan in hun Trust Center iedere 12 uur een back-up te maken en een maximale retentietijd te bieden van 14 dagen.

Zoals aangegeven is de back-up ingeregeld voor nooddoeleinden en hierdoor is het alleen mogelijk om complete omgevingen te kunnen terugzetten. Het restoren van bijvoorbeeld een enkele mailbox of één enkel item is dan ook niet mogelijk.

Daarnaast moeten zulke restores aangevraagd worden bij Microsoft zelf en dat is alles behalve ideaal. Controle over het moment van restoren is er bijvoorbeeld niet. Bovendien zijn de restores niet gratis en is het een ingewikkeld proces. Een paar dagen wachten is geen uitzondering.

Kortom: wil je gebruik maken van een back-up optie van Microsoft, bedenk dan dat dit maar tot een bepaalde periode terug de tijd in kan en dat het veel tijd en geld gaat kosten.

Redenen om te kiezen voor een cloud back-up oplossing

Hoewel er binnen Office 365 mogelijkheden zijn om data terug te kunnen halen, kunnen we concluderen dat de mogelijkheden beperkt zijn en het ingewikkeld is om data in elke situatie veilig te kunnen stellen. Een 3rd party back-up oplossing voor Office 365 is dus zeker aan te raden. Het grootste voordeel is de retentieperiode. Daar waar je bij Microsoft voor e-mail wordt beperkt heb je bij een 3rd party back-up oplossing veel meer mogelijkheden.

Via Microsoft kan een langere retentieperiode wel geregeld worden door een E3 of E5 abonnement te nemen maar deze vallen qua kosten altijd hoger uit dan de kosten van Business Premium licentie in combinatie met een 3rd party back-up.

Advies nodig over een Office 365 en de back-up hiervan? Neem vrijblijvend contact op.

Voor iedereen die betrokken is bij zakelijke ICT toepassingen

Ben je wel eens betrokken bij zakelijke ICT toepassingen of gewoon geïnteresseerd in ontwikkelingen op dit gebied?

Ontvang en lees dan één keer per maand de ICT nieuwsbrief om optimaal geïnformeerd te blijven.

akkoord icoon Je gaat akkoord met onze voorwaarden.

© 2018 Locosoft B.V. Alle rechten voorbehouden | locosoft.nl | Disclaimer | Sitemap

Support Client

Mail Support

Contact