Tips voor het opstellen van een BYOD-beleid voor je bedrijf
Home » Nieuws » Tips voor het opstellen van een BYOD-beleid voor je bedrijf
Tips voor het opstellen van een BYOD-beleid voor je bedrijf

Een Bring Your Own Device beleid opstellen voor je bedrijf

29 juli 2019

Met Bring Your Own Device (BYOD) gebruiken je medewerkers hun eigen laptops, tablets, smartphones of andere apparaten om hun taken uit te voeren. Dit kan zowel je bedrijf als medewerkers ten goede komen, maar eerst moeten er enkele basisregels worden vastgesteld.

Werknemers toestaan om hun eigen apparaat te gebruiken op de werkplek kan voordelig zijn voor een bedrijf. Het kan geld besparen, mensen aanmoedigen om bij je te komen werken, de algehele productiviteit verhogen en een meer ontspannen omgeving voor je team creëren. Aan de andere kant brengt het veel uitdagingen met zich mee voor jou als bedrijfseigenaar, maar niet te vergeten, ook voor je werknemers.

Als je een BYOD-strategie voor je bedrijf overweegt, heb je hier een duidelijk beleid voor nodig. Allereerst moet je nadenken over de volgende vragen. De antwoorden op deze vragen zullen je BYOD-beleid gedeeltelijk bepalen.

Moet ik werknemers compenseren voor het gebruik van hun persoonlijke apparaten?

Voor bedrijven met een duidelijk BYOD-beleid is het antwoord op deze vraag meestal nee. Werknemers worden meestal niet vergoed voor het gebruik van apparaten die ze al bezitten. Het voordeel voor werknemers zit hem voornamelijk in het feit dat ze het type technologie kunnen gebruiken dat ze zelf willen gebruiken. Onthoudt goed dat je de apparatuur van je werknemers niet huurt; je staat alleen toe dat ze hun voorkeursapparaat mogen gebruiken.

Aan de andere kant, als je BYOD implementeert in plaats van computers aan werknemers te verstrekken, kun je zeker overwegen om je medewerkers hierin tegemoet te komen.

Kan ik eisen dat de apparaten van werknemers voldoen aan bepaalde cybersecurity beleidsregels?

Ja en nee. Om een effectief beleid neer te zetten, moet je een bepaald niveau van controle hebben over persoonlijke apparaten die tijdens het werk worden gebruikt. Hoewel je niet alles kunt verplichten, kun je wel bepaalde verwachtingen stellen. Maak duidelijk dat werknemers hun eigen smartphone, computer, etc. kunnen gebruiken, op voorwaarde dat aan je verwachtingen wordt voldaan. Regels die je kunt overwegen zijn onder meer:

  • Alle bedrijfsgerelateerde activa moeten met een wachtwoord zijn beveiligd.
  • Apparaten moeten uitgerust zijn met een "zoek mijn apparaat" service.
    Zulke services kunnen niet alleen een zoekgeraakt apparaat opsporen, maar ook bestanden wissen op afstand.
  • Alle besturingssystemen, applicaties en software moeten regelmatig worden bijgewerkt.
    Verouderde software is kwetsbaarder voor inbreuken op de beveiliging. Als je besturingssysteem of software vraagt om bij te werken, heeft dit vaak te maken met het dichten van een beveiligingslek.
  • Er moet regelmatig een back-up van gegevens worden gemaakt.
    Iedereen - zelfs niet-BYOD-werknemers - moet periodiek een back-up maken van de gegevens op hun apparaten. Het belang hiervan wordt vooral duidelijk zodra een apparaat wordt gestolen, zoek raakt of niet meer werkt.
  • Op alle apparaten moet antivirusbescherming zijn geïnstalleerd.
    Dit kan iets zijn dat je kunt aanbieden voor je medewerkers. Er zijn veel betaalbare standaard antivirus- en beveiligingstoepassingen die apparaten beschermen tegen de meest voorkomende bedreigingen.

Waar moeten werknemers bedrijfsgegevens opslaan?

Als je BYOD overweegt, is de kans groot dat je al een opslagoplossing gebruikt op basis van de cloud. Zo niet, dan is dit misschien het perfecte moment om hiermee te starten.

Op cloud gebaseerde oplossingen stellen gebruikers in staat om op elk moment en vanaf elke locatie toegang te krijgen tot de bedrijfsgegevens. Het is dan ook geen verrassing dat cloud gebaseerde oplossingen en BYOD hand in hand gaan.

Om je bedrijfsdata beschermd te houden op apparaten van je werknemers, kun je overwegen om een Mobile Device Management (MDM) oplossing te gaan gebruiken. Mobile Device Management biedt een reeks beveiligingsfeatures, maar het hoofdzakelijke doel van dergelijke oplossingen is het monitoren, beheren en beveiligen van apparaten. Sommige kunnen bijvoorbeeld persoonlijke programma's isoleren van zakelijke programma's en als een apparaat verloren of gestolen wordt, kan MDM gegevens wissen op afstand.

Waar moeten werknemers bedrijfsgegevens opslaan?

Het is een feit dat sommige gegevens onvermijdelijk bij je werknemer achterblijven. Dit wetende, is een van de meest proactieve dingen die je kunt doen, je bedrijfsapplicaties zorgvuldig selecteren. Zorg ervoor dat je werknemers geen gegevens hoeven te downloaden naar hun persoonlijke apparaat. Je kunt ook overwegen om werknemers een geheimhoudingsverklaring te laten ondertekenen als onderdeel van je BYOD-beleidsprocedure.

Richtlijnen voor het opstellen van je BYOD-beleid

  1. Bepaal je doelstelling
    Maak duidelijk waarom je in de eerste plaats een BYOD-beleid hebt.
  2. Bepaal welke apparaten zijn toegestaan
    Denk niet alleen aan type apparaten zoals smartphones, computers en tablets maar wees specifiek over welke merken, modellen of besturingssystemen je accepteert.
  3. Manage de verwachtingen
    Wees duidelijk over wat jij dekt en waar werknemers aansprakelijk voor zijn.
  4. Vermeld duidelijk je beveiligingsvereisten
    Leg medewerkers uit dat ze hun persoonlijke apparaten alleen mogen gebruiken op voorwaarde dat aan alle verwachtingen wordt voldaan.
  5. Bepaal je ontslag strategie
    Beschrijf duidelijk wat het protocol is wanneer een medewerker je bedrijf verlaat.

Voor iedereen die betrokken is bij zakelijke ICT toepassingen

Ben je wel eens betrokken bij zakelijke ICT toepassingen of gewoon geïnteresseerd in ontwikkelingen op dit gebied?

Ontvang en lees dan één keer per maand de ICT nieuwsbrief om optimaal geïnformeerd te blijven.

akkoord icoon Je gaat akkoord met onze voorwaarden.

© 2018 Locosoft B.V. Alle rechten voorbehouden | locosoft.nl | Disclaimer | Sitemap

Support Client

Mail Support

Contact