SharePoint vs OneDrive for Business: wat is het verschil?
Home » Nieuws » SharePoint vs OneDrive for Business: wat is het verschil?
SharePoint vs OneDrive for Business: wat is het verschil?

Wat is het verschil tussen SharePoint en OneDrive for Business

05 november 2019

Er zijn vandaag de dag veel mogelijkheden voor online data opslag. Microsoft biedt bijvoorbeeld OneDrive en SharePoint aan als onderdeel van Office 365.

Het is enigszins moeilijk om de verschillen tussen SharePoint en OneDrive vast te stellen, omdat de tools zoveel gemeen hebben. Gebruikers kunnen beide tools gebruiken om bestanden tot 15GB op te slaan, documenten gelijktijdig te bewerken en de versiegeschiedenis van een document te bekijken. Zowel SharePoint als OneDrive zijn mobielvriendelijk en zorgen voor lokale synchronisatie van bestanden op verschillende apparaten. Daarnaast kun je met beide platformen onderweg makkelijk aan de slag - updates en bewerkingen die je offline maakt, worden automatisch gesynchroniseerd met de cloud zodra je weer online komt.

Toch zijn ze niet hetzelfde. Wanneer je OneDrive vergelijkt met SharePoint, zul je merken dat ze samenwerken, het delen van bestanden en projectbeheer op verschillende manieren benaderen. Microsoft maakt onderscheid tussen persoonlijke en zakelijke versies van de tool; in dit artikel zullen we ons concentreren op de zakelijke versie.

OneDrive

OneDrive for Business is ideaal voor individuele werknemers. Het wordt gezien als een hulpmiddel dat werknemers kunnen gebruiken voor hun eerste privé concepten en projecten die niet voldoende zijn ontwikkeld om samenhangende samenwerking te eisen.

SharePoint

SharePoint gaat net iets verder dan OneDrive for Business. Dit platform moet je zien als teamsite met allerlei extra tools zoals kalenders, workflows, verschillende bibliotheken, mogelijkheid om lijsten te maken en taken te delen, etc.

Zodra een medewerker klaar is om een persoonlijk concept te delen, kan hij dit vanuit OneDrive naar SharePoint uploaden. Teams hebben toegang tot bestanden in SharePoint op basis van vooraf ingestelde machtigingsinstellingen door de beheerder. Hierdoor kunnen meerdere werknemers elk document binnen SharePoint automatisch bekijken, commentaar plaatsen en bewerken.

Wat is het verschil nou precies?

Verschillende unieke functies helpen verklaren waarom OneDrive beter is voor individuele projecten en SharePoint het meest geschikt is voor teams. Inzicht in deze verschillen tussen OneDrive en SharePoint is de eerste stap naar succesvol bestandsbeheer.

In OneDrive houden gebruikers te allen tijde de controle over de bestanden die ze maken en uploaden. Ze bepalen zelf wie hun bestanden kan bekijken en bewerken op basis van het machtigingsniveau dat ze instellen bij het delen van een document via een beveiligde link. Zonder een uitnodiging kan geen ander lid van het team de bestanden van een individu zien. Handig voor documenten die slechts een of twee keer moeten worden gedeeld met specifieke personen.

SharePoint is een robuuster platform voor project- en bestandsbeheer. Beheerders kunnen unieke teamsites maken waartoe iedereen in het team toegang heeft - gebruikers hebben geen persoonlijke interfaces. Deze teamsites bevatten dashboards met kalenders, projectupdates, takenlijsten en meldingeninstellingen. Gebruikers hebben het machtigingsniveau op bestanden dat door de beheerder wordt gedefinieerd. Bestanden die worden geüpload en opgeslagen op de SharePoint-site hebben het machtigingsniveau dat de beheerder heeft gedefinieerd. Hierdoor kunnen meerdere medewerkers een document gebruiken zonder dat ze om een link moeten vragen die toestemming geeft. SharePoint is gebouwd met samenwerking en communicatie in het achterhoofd.

Conclusie

Wens je enkel persoonlijke data te bewaren en moet deze data makkelijk toegankelijk zijn op verschillende apparaten alsook voorzien van automatische synchronisatie met de cloud en lokaal? Dan kan je het best kiezen voor OneDrive for Business. Wil je een platform waar je projecten kan opzetten voor verschillende teams binnen je bedrijf en zorgen dat het echt efficiënt wordt? Dan is SharePoint de beste keuze.

Advies nodig over het gebruik van deze platforms? Neem vrijblijvend contact op.

Voor iedereen die betrokken is bij zakelijke ICT toepassingen

Ben je wel eens betrokken bij zakelijke ICT toepassingen of gewoon geïnteresseerd in ontwikkelingen op dit gebied?

Ontvang en lees dan één keer per maand de ICT nieuwsbrief om optimaal geïnformeerd te blijven.

akkoord icoon Je gaat akkoord met onze voorwaarden.

© 2018 Locosoft B.V. Alle rechten voorbehouden | locosoft.nl | Disclaimer | Sitemap

Support Client

Mail Support

Contact